- Inga Więch
Zakaz handlu nie sprzyja sklepom małoformatowym
Aktualizacja: 19 lut 2020
Nie spełniły się prognozy, w których zakazu handlu sprawi, że klienci zaczną robić większe zakupy w sklepach małoformatowych. Według przeprowadzonych obserwacji to pogoda sprzyja mniejszym sklepom.
Według Huberta Hozyasz, prezesa zarządu CMR:
Pogoda ma kluczowe znaczenie dla obrotów sklepów małoformatowych, a każdy skok temperatury przekłada się na wyższą liczbę transakcji zakupu napojów, lodów czy piwa.
Wiosna nie taka ciepła jak rok temu
Można to było zaobserwować w 2018 roku, kiedy to wyższe temperatury zaczęły się już w kwietniu. Według danych CMR obroty małych sklepów wzrosty, ale trudno doszukiwać się w tym korelacji z ograniczeniem handlu. Klienci nadal chętniej robią większe zakupy w super- i hipermarketach. Kwiecień 2019 był zdecydowanie chłodniejszy, niż rok temu, co przyczyniło się na słabszą sprzedaż w sklepach małoformatowych.
Alkohol, napoje i produkty tytoniowe
Zakaz handlu w niedzieli nie przyniósł rewolucji w całym handlu. Zarówno konsumenci jak i detaliści przyzwyczaili się do nowej rzeczywistości. Klienci zmienili zwyczaje zakupowe, jednakże sklepy małoformatowe, które nie są otwarte w niedziele, notują spadki w sprzedaży. Otwarte placówki w niedziele niehandlowe mają duże obroty, ale głównym celem wizyty konsumentów w sklepie jest zakup alkoholu, produktów tytoniowych oraz napoje, a nie produkty uzupełniające jak przewidywano początkowo.
Więcej informacji o losie sklepów małoformatowych dowiemy się z wywiadu z Hubertem Hozyasz, który przeczytamy na Handel Extra.
Wywiad przeprowadzono w związku z 18 edycją konkursu Hit Handlu. Redakcja „Handlu” przyznaje nagrody najlepiej sprzedającym się produktom, które wcześniej są wskazywane przez detalistów.