• Inga Więch

Nagrody AdRetail Inspirio: Znamy najpopularniejszych wydawców gazetek i katalogów z promocjami

W IV edycji programu AdRetail Inspirio (AdRI) spośród blisko 180 brandów i wydawców gazetek oraz katalogów wyłoniono najaktywniejsze marki w największych na rynku serwisach i aplikacjach agregujących promocje. W ramach tego sprawdzono ponad 1,2 mld zdarzeń, w tym m.in. odsłon, wejść i kliknięć w treści i produkty. Za najlepsze wyniki w całym ubiegłym roku nagrodzono takie podmioty, jak LEGO, Selgros, Castorama, Avon, Lidl, Kaufland, Empik, Media Expert, POLOmarket oraz Żabka. Przyznano również specjalne wyróżnienia dla Biedronki i sieci Leroy Merlin.


Kapituła AdRetail Inspirio przeanalizowała ruch w największej grupie serwisów i aplikacji agregujących promocje (Promoceny.pl, Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Ding.pl), który miał miejsce w całym 2020 roku. Łącznie sprawdzono ponad 1,2 mld wszelkiego rodzaju aktywności użytkowników. Analizowano m.in. wszelkie odsłony, wejścia i kliknięcia w treści oraz same produkty.


W tym roku poddaliśmy szczegółowej analizie aż 179 brandów oraz wydawców gazetek i katalogów z promocjami. W konsekwencji przyznaliśmy nagrody za najczęściej wyświetlane oferty w 10 kategoriach, tj. art. dziecięce, cash&carry, convenience, DIY, drogerie i apteki, dyskonty, hipermarkety, kultura i rozrywka, RTV i ADG oraz supermarkety. Ponadto podjęliśmy decyzję o wręczeniu 2 specjalnych wyróżnień

– informuje Karol Kamiński, Przewodniczący Kapituły AdRI.


I tak w kategorii art. dziecięce konsumenci najczęściej interesowali się ofertami LEGO. Laureat osiągnął wynik ponad 4-krotnie lepszy niż jego konkurent znajdujący się na 2. miejscu.


To znana marka, która od wielu lat budzi duże zaufanie wśród Polaków. Nie ma poważnej konkurencji na rynku i wciąż się rozwija. Gazetki i katalogi LEGO przede wszystkim przyciągają uwagę konsumentów swoją szatą graficzną oraz ciekawym ułożeniem

– ocenia Karol Kamiński.


W kategorii Cash&Carry zwyciężył Selgros. Miał ponad 2 razy lepszy wynik niż brand z 2. miejsca i blisko 10 krotnie większy niż podmiot zamykający zestawienie.


Sukces tej sieci wynika z tego, że w momencie zapaści sektora Ho-Re-Ca dostosowała się ona do dającego sobie radę na rynku drobnego hurtu i detalu. Postawiła na współpracę z nowymi klientami, w tym m.in. z uczestnikami sieci franczyzowej swojej konkurencji. Dzięki temu jej oferta znalazła w kryzysie wystarczającą ilość odbiorców

– stwierdza dr Maria Andrzej Faliński, Z-ca Przewodniczącego Kapituły AdRI.


Najbardziej zacięty pojedynek był w kategorii DIY. Zwycięska Castorama wyprzedziła sieć Leroy Merlin tylko o 0,15%. Dlatego zostało przyznane specjalne wyróżnienie za 2. miejsce. Eksperci z Kapituły zauważyli, że obie marki wyjątkowo postawiły na promowanie najpopularniejszych produktów w czasie pandemii, głównie potrzebnych do modernizacji mieszkań. I konsumenci mocno to zauważyli.


Cieszymy się, że nasze podejście jest doceniane przez klientów. Na sukces składa się ciężka praca i zaangażowanie całego zespołu. Kluczem jest również umiejętność współpracy między różnymi działami, komunikacja oraz otwartość do wypracowywania najlepszych rozwiązań

– mówi Beniamin Schön, Dyrektor ds. Klienta i Digital w sieci Castorama.


Wśród brandów i sklepów drogeryjnych (w tym kosmetycznych) oraz aptek najczęściej odwiedzane były gazetki i katalogi Avonu. Laureat miał o 20% lepszy wynik od podmiotu będącego na 2.miejscu i o ponad 160% – od sieci zajmującej 3. pozycję. Warto też zauważyć, że w tej kategorii wzięto pod uwagę aż 29 wydawców.


Tak wysoka popularność tego brandu wynika z tego, że konsumenci praktycznie o wielu lat dobrze go znają, szanują i doceniają za kreatywność. To z kolei przekłada się na liczbę aktywności, która jest integralnie związania z marką

– tłumaczy Przewodniczący Kapituły.


Bardzo wyrówna walka rozegrała się także między dyskontami. Lidl wyprzedził Biedronkę o 0,20%. W obu przypadkach łącznie przeanalizowano aż 660 mln wszelkiego rodzaju aktywności użytkowników. Liderzy wygenerowali blisko 17 razy większy ruch niż pozostałe 3 podmioty w tej kategorii. Dlatego Kapituła przyznała nagrodę Lidlowi oraz specjalne wyróżnienie Biedronce.


Przyznana nagroda ogromnie nas cieszy. Czujemy się zaszczyceni, że klienci docenili naszą ofertę. Chciałabym podkreślić, że każdego dnia cały nasz zespół pracuje nad tym, aby zapewniać produkty wysokiej jakości, w niskich cenach i wyprodukowane w sposób zrównoważony. Nadal będziemy zmieniać i rozwijać ofertę oraz niejednokrotnie zaskoczymy naszych klientów nowościami oraz ciekawymi promocjami

– podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.


W przypadku hipermarketów zdecydowanym zwycięzcą okazała się sieć Kaufland. Przewaga laureata nad 2. i 3. miejscem była odpowiednio 3-krotna i blisko 10-krotna.


Gazetki, które starannie przygotowujemy każdego tygodnia, są dla nas jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z klientem. Dbamy o to, aby poza ofertą promocyjną wyróżniała je wartość dodana, m.in. w postaci przepisów kulinarnych. Na sukces gazetek reklamowych pracowaliśmy od początku obecności naszej firmy w Polsce. Dlatego tym bardziej jesteśmy dumni z tego, że nasze działania zostały docenione przez otoczenie

– zaznacza Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej sieci Kaufland.


Kategorię kultura i rozrywka zdominował Empik. Miał ponad 13-krotnie większy wynik niż jego konkurent, który zajął 2. miejsce. Był też 28 razy lepszy od podmiotu będącego na 3. pozycji.


Cieszymy się, że jako wiodący omnichannel retailer możemy wyznaczać standardy materiałów promocyjnych, szczególnie w tak ważnej dla nas kategorii, jaką jest kultura i rozrywka. Popularność naszych publikacji to wynik nieustannych starań, by dogłębnie zrozumieć potrzeby klienta i zawsze stawiać je w centrum działań

– stwierdza Marta Labus, Brand Communication & Trade Activation Manager z sieci Empik.


Z kolei w kategorii RTV i AGD wśród 23 wydawców zwycięzcą został Media Expert. Miał o ponad 26% lepszy wynik od podmiotu będącego na 2. miejscu. Wygenerował też o 270% więcej zdarzeń od sieci, która znalazła się na 3. pozycji.


Cieszymy się z tej nagrody. To efekt łączenia wysokich kompetencji i doświadczenia z uważną analizą trendów konsumenckich oraz bogatą ofertą produktową. Chcemy być blisko naszych klientów, budować świetne relacje, również w oparciu o znane i lubiane formaty wydawnicze

– opisuje Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert.


Spośród 25 supermarketów zwyciężył POLOmarket, który zanotował prawie 3-krotnie większą liczbę wyświetleń niż podmiot będący na 2. pozycji i blisko 5-krotnie wyższą od sieci znajdującej się na 3. miejscu. Ponadto wygenerował 72% więcej zdarzeń niż następni wydawcy.


Biorąc pod uwagę bardzo wysoką konkurencyjność branży, otrzymana nagroda jest dla nas powodem do dumy. Jako polska sieć od lat konsekwentnie prowadzimy proces digitalizacji naszego biznesu. Gazetki online są jednym z wielu elementów tego procesu. Czytelny i nowoczesny layout, atrakcyjne promocje, użyteczny kontent i interaktywność to czynniki sukcesu naszych publikacji

– komentuje Krzysztof Szultka, Dyrektor Marketingu z sieci POLOmarket.


Liderem w kategorii convenience, w której rywalizowało 16 brandów została Żabka. Członkowie Kapituły uważają, że gazetki tej sieci były najczęściej wyświetlane w ub.r. przede wszystkim ze względu na zmianę wizerunku cenowego. Sklepy przestały być postrzegane jako drogie. O sukcesie zadecydowała też ich bliskość oraz ilość na rynku.


Gazetka komunikacyjna jest dla naszych klientów jednym z najpopularniejszych źródeł wiedzy o ofercie, z którą chętnie się zapoznają. Nagroda główna w kategorii convenience w programie AdRetail Inspirio jest dowodem na to, że nasze wysiłki wkładane w jej przygotowanie i opracowanie są nie tylko zauważane, ale również doceniane. Jesteśmy bardzo szczęśliwi z przyznanej nagrody, ponieważ naszym głównym celem jest ułatwianie życia klientom i zaspokajanie ich oczekiwań. Dziękujemy

– podsumowuje Jarosław Serednicki, Dyrektor Komunikacji Marketingowej w Żabka Polska.


***


Program branżowy AdRetail Inspirio (AdRI) jest obecny na rynku od 2017 roku. W dotychczasowych edycjach przyznano ponad 200 nagród i wyróżnień dla sieci handlowych, marek i wydawców gazetek promocyjnych. W ciągu 4 lat AdRI wydał też blisko 20 specjalnych raportów branżowych (analiz i badań).

Do każdej edycji jest wybierana kapituła. W poprzednich latach wśród jej członków byli m.in. Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu, Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu, dr Maria Andrzej Faliński, były Dyrektor Generalny POHID-u, obecnie Prezes Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”, dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, ekspertka Polskiego Instytutu Ekonomicznego, a także Andrzej Wojciechowicz, wieloletni ekspert rynku FMCG i Komisji Europejskiej.

Tegoroczna edycja Programu AdRetail odbyła się pod patronatem Grupy Interia, Polsat Media oraz serwisu agencyjnego MondayNews.

12 wyświetlenia0 komentarz