• Inga Więch

Gdzie Polacy najchętniej robią zakupy?

Zaskakujący ranking


Opublikowano właśnie najnowsze zestawienie handlowych sieciówek. Niewątpliwym zaskoczeniem jest brak w pierwszej dziesiątce tej największej z nich, czyli Biedronki. Na sam szczyt rankingu poszybował Rossmann.


Biedronka straciła przede wszystkim w kategorii postrzegania marki przez konsumentów. Przyczyną spadku nie jest jednak obniżenie jakości produktów, ale wzrost oceny konkurentów. Podobne trendy obserwujemy też na rynku marek odzieżowych. Hiszpańska Zara zaliczyła tu spadek na ostatnią pozycję podyktowany nieznacznym pogorszeniem opinii wśród jej klientów.


Ranking obejmował również sieci działające w obrębie e-commerce. Choć cieszą się one coraz większym zaufaniem ze strony konsumentów, kwestia ta wciąż jest ich głównym problemem. Jako że ich klienci nie mogą dotknąć kupowanych produktów, stosunkowo wolno przekonują się do zakupów online.


Autor: OC&C Strategy Consultants

To już ósme zestawienie Retail Proposition Index, opracowane dla naszego kraju przez międzynarodową firmę consultingową OC&C Strategy Consultants. Głównym celem rankingu nie jest skupianie się na samych sukcesach marek, jak zyski ze sprzedaży czy liczba sklepów w sieci, a opinia, jaką mają one w oczach konsumentów. To dzięki niej można pokusić się o prognozy na kolejne lata.


Podobnie jak dwa lata temu, w rankingu przewodzi niemiecka marka Rossmann. To właśnie w sieci kosmetycznej Polacy pokładają największe zaufanie. Rossmann odniósł też zwycięstwo w kategoriach: obsługa klienta i wygląd sklepu. W kategorii związanej z wygodą nabywania towarów przegrał natomiast jedynie z Allegro.


W pierwszej dziesiątce ogólnego zestawienia po Rossmannie znalazły się kolejno: marka odzieżowa Nike, internetowy portal Allegro, dyskont Lidl, księgarnia Empik, Ikea, drogeria Hebe, sportowa sieć 4F, Castorama oraz Decathlon.


Autor: OC&C Strategy Consultants

Spadek Zary i Biedronki


W rankingu odnotowano dwie niespodzianki. Pierwszą z nich jest niska pozycja dyskontu Biedronka. W stosunku do poprzedniego roku portugalska sieć zaliczyła spadek o dziewięć miejsc i drugi raz od roku 2013 wypadła poza pierwszą dziesiątkę, ostatecznie plasując się na pozycji osiemnastej. W ogólnym rozliczeniu straciła co prawda jedynie 0,8 punktu w porównaniu z rokiem poprzednim, znacznej poprawie uległa jednak ocena konkurencyjnych marek.


Największą zaletą Biedronki niezmiennie pozostają niskie ceny. W zestawieniu dotyczącym tej kategorii uplasowała się ona na podium, ustępując jedynie Pepco oraz Allegro. W pozostałych kategoriach, jak poziom obsługi klienta, jakość towarów, wygląd placówek, różnorodność wyboru i wreszcie wygoda nabywania produktów, znalazła się już poza pierwszą dziesiątką. Zakupy w Biedronce nie są już określane mianem „trendy”.

Lidl, czyli największy rywal Biedronki, w ogólnym zestawieniu uplasował się na czwartej pozycji. W kategorii cenowej ustąpił jednak Biedronce, zajmując siódmą pozycję, przed Auchan oraz Dino. Niemiecka sieć odnotowała trzyprocentową poprawę w kategorii zaufania klientów, co pozwoliło jej na awans na drugą pozycję. To na tym polu Biedronka odniosła największe straty, notując pięcioprocentowy spadek. Kolejną niespodzianką rankingu jest Zara, która, chociaż tak jak Biedronka, w ogólnym rozrachunku straciła tylko 0,8 punktu, to spadła w zestawieniu o piętnaście miejsc. Jej postrzeganie jako „trendy” nie uległo jednak zmianie. W tej kategorii hiszpańska sieciówka uplasowała się na najniższym stopniu podium.

Co z pewnością zasmuci przedstawicieli Zary, marka cieszy się obecnie najgorszą opinią wśród konsumentów sieci odzieżowych. Odnotowała ona zdecydowanie największe straty w tegorocznej edycji zestawienia. Podobnie jednak jak w sprawie Biedronki, i tu o wynikach przesądziło polepszenie oceny jej rywali.

Autor: OC&C Strategy Consultants

Awans branży e-commerce


Nie bez znaczenia jest dobra pozycja marek działających w e-commerce, jak answer.com czy eobuwie.pl. Jak zauważono, ich obecność w drugiej połowie zestawienia dziwi o tyle, że otrzymały one bardzo dobre oceny w takich kategoriach, jak różnorodność oferowanych produktów czy wygoda dokonywania zakupów. Czynnikiem, który przesądza o tak niskiej pozycji, jest w tym przypadku niewielkie zaufanie wśród konsumentów.


Firmy prowadzące sprzedaż online nie mogą bowiem zaoferować przymierzenia czy nawet dotknięta towaru przed dokonaniem zakupu. Traci na tym ich wiarygodność, co finalnie oznacza niską pozycję w zestawieniu. W kwestii zaufania największy sukces odniosły kolejno answear.com (zysk 10,3%), eobuwie.pl (+ 8,5%), a także Zalando (jednoprocentowy zysk).

32 wyświetlenia

@ 2019 AdRetail, Grupa Interia.pl

Zobacz nasze serwisy:

  • okazjum.pl
  • Aplikacja Okazjum - gazetki
  • kodyrabatowe.interia.pl
  • promocyjni.interia.pl
  • promoceny.pl
  • logo-ding-czerw